Besökpstoppen

Besökstoppen

måndag 2 mars 2015

Vad är fysiskt eller psykiskt?

Det är så himla svårt att avgöra om T:s mående ibland är av fysisk eller psykisk karaktär. För att klura till det ytterligare adderar vi lite biverkningar av två mediciner också.
Just nu går min hjärna på högvarv och jag googlar och googlar.....

Min känsla är att det är något som inte stämmer med hennes mående. Ett par veckor med enorm känslighet, ledsenhet, ångest, irritation och uppgivenhet på det psykiska planet. Samtidigt tycker hon att hennes kropp känns konstig och matt, orkeslös liksom. Det är tungt att röra sig. Hon känner dig seg och orkeslös, har ont i nacke och käken. Det kan ju även ha psykiska orsaker. T säger att hon tror något är fel i kroppen också förutom nedstämdheten. Hon har ju haft körtelfeber två gånger sista två åren. Den sista gången i höstas. Frågan är om det är den som fortfarande ligger och spökar? Ja, och att hon är alldeles för smal och äter för lite. Ja, jag vet.
Probkemet är att så fort vi söker läkarhjälp för henne så är det som att den vanliga sjukvården inte tar det fysiska på allvar när de ser hennes journal. Hon blir behandlad som en liten flicka med inbillningssjukdom. Nu är min känsla att det är dags att boka tid igen för att kolla upp henne. Hon har nu legat på soffan i flera veckor. Har ingen ork alls. Men som ni vet hänger det fysiska och psykiska ihop. Åh, vad svårt det är!!!

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Som jag skrivit här för en tid sedan,så känner jag igen mycket av det du skriver.
    Det som du berättar nu känns också igen...för lite mat,viktnedgång...då sätts denna spiralen igång direkt.Följer hon något matschema?
    Kommer ihåg hur jobbigt detta var.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, när det drar igång så här blir der jobbigt. Hon vägrar detta matschema, vägrar gå upp i vikt. Punkt slut!!! Hon äter så att hon håller sig på rätt sida för att slippa inläggning, men imunförsvaret och energin har "dött". Så jävla svårt!!
      Kram

      Radera