Besökpstoppen

Besökstoppen

onsdag 7 januari 2015

Att låtsas må bra

Vår dotter är världsmästare i att låtsas må bra. Det är en egenskap som kostar mycket för hennes del. Det krävs enormt mycket energi av henne för att upprätthålla sitt skådespel. Hon undviker därför mycket sociala kontakter medvetet för att orka med. 
Vi bor långt från resten av vår släkt så när de kommer på besök blir det en hel helg. Det är mer än vad hon klarar av. Vi har därför mer eller mindre avskärmat oss från vår släkt och familj. Det har varit för jobbigt och fått för stora konsekvenser i hennes mående för det ska vara värt det. För vår familj är det givetvis en sorg och de känner sig uteslutna och vet inte heller hur de ska förhålla sig till T. 
De förstår inte heller hur Ts sjukdom är och hur den fungerar. Antingen tycker de hon är ju frisk för att hon dricker coca cola. Man kan väl inte ha anorexia och dricka coca cola?! Eller så tycker de hon verkar så glad och trevlig. Eller så förstår de inte varför hon plötsligt blir arg, tvär och inåtvänd efter att ha petat i sig halva oxfilén. Och jag orkar bara inte förklara och försöka få dem att förstå. Det gör varken från eller till. Jag känner bara att jag blir tyst och sitter bredvid. Som tur är håller mannen låda och är social. 
Kväll nummer två brakar T loss ordentligt. Då har det varit låtsaslek i över en dag. Då rinner ångesten över efter middagen på kvällen. Då har jag stilla suttit sett hennes ångest krypa fram. Till slut går hon till anfall. Hennes ångest fungerar ofta som så att hon måste anfalla. 8 gånger av 10 får jag ta smällen. De andra två pojkvännen. Nu ger hon sig på mig verbalt från ingenstans och börjar skälla och anklaga mig för att prata med en massa folk om hennes problem. Ljuger och hittar på. Gormar och skriker. Jag försöker försvara mig, men i det läget lyssnar hon inte. Jag går in på toan, känner att det blir för mycket. Tårarna rinner och jag känner att jag vill bort. Går in på sovrummet. Ligger i mörkret och gråter. Hör min tappra familj försöka prata reson med henne, men de är för långt borta för att jag ska höra exakt vad de säger. Somnar och vaknar när mannen kommer in på rummet. Går upp i mörkret för att borsta mina tänder. När jag går ut från toan står T utanför dörren olycklig och säger ned darr på rösten "förlåt, jag började må dåligt och jag vet inte varför jag började skälla på dig. Jag vet inte varför? Jag vet att det inte är sant"
Jag samlar mig och ger henne en kram som hon besvarar. Säger"jag älskar dig" och hon svarar " och jag dig" . Jag går in på sovrummet igen men kan inte somna om utan ligger och hör dottern ligga på sitt rum gråtandes medan pojkvännen pratar lugnande med henne. 
Vid frukost är allt som vanligt igen och min familj på besök fattar ingenting och jag orkar inte förklara nattens kram och ord. Det känns som det är för privat. 

5 kommentarer:

  1. Ja,det är många gånger man legat o varit ledsen.Anorexian är för jäklig,känner igen det som du skriver:(Vår dotter är bättre nu,efter 4 år i sjukdomen.Precis som din dotter kom hon alltid och bad om ursäkt efteråt.Idag när vi pratar om vissa saker som hänt,så kommer hon inte alltid ihåg detta.
    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! 4 år är lång tid, men så skönt hon mår bättre.
      Kram

      Radera
    2. Ja,det kan tyckas som lång tid.Men jag tror att det tar tid att komma ur en ätstörning.Men jag känner igen allt det galna du skriver,alla utbrott,att inte kunna gå i skolan mm.Då visst vi ju inte att det berodde på anorexian,men nu vet vi.Kram

      Radera
    3. På sätt och vis är det skönt att du skriver att du känner igen det och att det "bara" var anorexian. Vi famlar ju tillsammans med hennes läkare och vi vill inte sätta en massa diagnoser på henne. Hon har ju förändrats så enormt de sista 2 åren. Vi tror ibland att vi har att göra med en galning. Kram

      Radera
    4. Ja,det trodde vi också många gånger.Allt detta hemska,Man kan tycka att läkare skall veta,men men.Så många gånger vi frågade o undrade över allt som hände,men nej,ingen sa att det berodde på anorexian.
      Så när jag läser allt du skriver så stämmer det så in på vår historia.
      Nu ser vi en mognad och ett lugn,händer väldig mycket nu.Och precis som din dotter presterade hon i skolan,bästa resultat,ändå var hon inte där så mycket.Tror våra döttrar är i samma ålder,om jag minns rätt vad jag läst.
      Kram

      Radera