Besökpstoppen

Besökstoppen

onsdag 15 april 2015

Släppa garden

Idag gjorde jag något modigt. Jag åkte till  doktorn och sa att jag inte mår bra. Att jag tror att jag håller på att få hjärtproblem, att jag inte kan andas som jag vill, att jag inte kan sova på nätterna, att jag inte kan tänka en tanke klart, att jag ligger på sängen i över en halvtimme för att orka gå och duscha, att jag måste vila i en halvtimme efter jag lagat mat, att jag inte längre vet vad som är roligt, att jag inte längre tycker livet är kul att leva. Att jag inte vill vara fet och kunna byta ut min knäled som jag ska få göra när jag inte längre är så fet. Ungefär så...

Mötte en jättegullig läkare som var inkännande och varm. Hon genomskådade mig direkt. Hur hela jag är en fasad som det just nu finns många sprickor i. Hon hade själv jobbat med anorexisjuka i Lund på vuxenavdelningen så hon hade en hel del frågor om T och hennes sjukdom. Förfasade sig över hur vi blivit bollade mellan olika enheter och hur lite hjälp jag och min man fått. Insåg att jag även curlar min man och att jag tycker det är lika skönt när han är borta för då har jag bara T att ha hand om. Det är jobbigt att erkänna för mig och jag känner mig så kall och elak. 
Hon blev orolig eftersom hon inser att jag inte är i form för att ha det ansvar som jag har över T nu. Ska ringa till Läkaren i Lund, prata med deras egen kurator, tog sex rör med blod för att försäkra sig om att det inte är något fysiskt. Jag får absolut inte jobba och vi ska ses nästa vecka igen. Ungefär så gick det när jag var modig. Det var inte så farligt att släppa garden och visa sig svag. Det gick rätt bra och det var faktiskt lite skönt.

6 kommentarer:

  1. Kära Anna! Mycket modigt gjort av dig. Du måste ta hand om dig, för att du alls ska orka. Min mamma har inte tagit så bra hand om sig själv de senaste åren och har gått in i väggen. Nu mår hon bättre då hon insett vikten av att för att kunna hjälpa någon annan måste man ta hand om sig själv. Det hjälper ju inte att ni båda mår dåligt inte sant? Du ska inte känna dig "dålig" eller liknande för att du tar hand om dig själv. Tankar som "Jag skulle kunna sätta denna tid på T istället"-sådana tankar ska du inte tänka.(okej lätt för mig att säga) Tyvärr är det ju så att hjälp erbjuds inte nästan alls åt anhöriga. Det kanske finns men det berättas inte om det. Man måste alltid "puscha" själv för att få den hjälp man så desperat behöver, och egentligen borde få erbjudet direkt. Allt från vanlig terapi till vilka understöd man har rätt till, sådant får man fixa själv. Och hur ska man orka med det när man redan har det så tungt? Och kom ihåg, du kommer börja må bättre. T kommer också. Snart är du i ett skede då det räcker med 15 minuters vila efter att du lagat maten. Men ni är inte där ennu-MEN ni kommer att komma till en punkt där allt detta känns bara som en dröm. Tänker mycket på er här bakom datorn, sänder er massor med kraft hopp och tro. Kram till er!<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, gulliga du<3 Hur orkar du skriva så gulligt och peppande till mig när du själv är sjuk! Tack så hemskt mycket i alla fall för omtanken, jag grät en skvätt när jag läste.
      Kämpa på!!!

      Radera
  2. BRA Anna!!

    Man måste ta hand om sig - annars kan man inte ta hand om sitt barn. Precis så är det.
    Jag har gjort samma sak, och försöker varje vecka göra en eller två saker som bara är för mig.
    Äta lunch med kompis, eller middag (ute). Gå en promenad med någon, lyssna till en bok, massage hos ngn duktig, eller bara bokar en timme där jag är ensam och inte har några måsten.

    OCH - jag går kontinuerligt till en terapeut. Det har jag aldrig gjort, men nu måste jag, jag känner det.
    Och det hjälper. Dottern blir inte frisk, men jag är säker på att både hon, jag, syskon och man tjänar på det.

    Tänker på dig.
    Många kramar
    AM

    anorexiamamman.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet det på något sätt också, men är så jävla envis och stolt. Tror jag är någon supermänniska, vilket jag givetvis inte är och egentligen vill vara. Fattar inte riktigt vad jag hållt på med. Känslan nu är i alla fall 1000 gånger bättre inombords.
      Kram

      Radera
  3. Hahaha! Jag är också en supermänniska. (Tror jag) Fast jag börjar komma på att jag inte är det.... Och jag vill inte gå sönder mer, det är jobbigt som det är.

    Tror vi ska vara envisa i tanken att våra tjejer ska bli friska och stolta över att vi kan låta andra hjälpa oss så vi orkar med att njuta och ha resten av -ett gott liv- framför oss :-) <3

    Visst låter det bra?
    Jag jobbar på saken, inte så lätt som att bara sätta det på pränt.
    Kram

    AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen lätt som en plätt ;) men jag ska verkligen tänka som du skriver. Det ska gå och jag behöver inte klara det själv.

      Vi är bra på att sätta saker på pränt och det låter bra. Det hjälper andra men inte alltid oss ( men ibland)
      Kram

      Radera