Besökpstoppen

Besökstoppen

fredag 17 april 2015

Radera sig själv

Som jag mycket riktigt vet klarar inte T när jag inte är i form. Att jag är tyst och fåordig, att jag sluter mig och inte är glad.  Jag fick en del att fundera på efter onsdagens läkarbesök. En hel del att bearbeta. 
T klarar inte det, och hittar en anledning att kaosa om. Fokus måste flyttas. Det blir jobbigt när inte allt är som det ska, när hon inte vet var hon har mig. Panik!! Nu blev det en skolgrej som utlöste det, men kunde blivit om precis vad som helst. Hela dagen igår var kaos. Hon förstörde sin ersättningsmobil och när jag var iväg ( åkte i vredesmod) tog hon alla fotografier på sig själv och klippte sönder. 20 olika foton som satt fint i ramar på våra väggar. Nu hänger det antingen tomma ramar eller tavelkrokar på väggarna och vittnar om hur vårt liv ser ut. Härligt! Rätt otäckt är det när jag inser varför hon gör så här. Vad det betyder. Jag får vara glad att hon bara tar bort alla foton.......

4 kommentarer:

  1. Åh så jobbigt! :-(
    Hoppas ni har ersättningsbilder... De där bilderna är viktiga, både för er och henne.

    När jag mår dåligt brukar jag säga det till min dotter, jag har märkt att hon tror att jag är arg på henne annars, eller tänker dåliga tankar om henne och så straffar hon sig själv.

    Så jag brukar förklara att jag har en dålig dag, känner mig ostark och ledsen. Att det är jag som mår dåligt och att jag behöver få göra det ett tag.
    Det funkar för det mesta.

    Kram

    anorexiamamman.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Så har jag försökt prata med T, säga ungefär så, men hon klarar inte det. Blir galen, elak och fördömande till stackars mig som har det så hemskt som har en sån misslyckad dotter. Fattar inte hur jag ska få henne att fatta skillnaden:(

      Bilderna finns i datorn, så jag kan ordna dem igen. Vet inte bara om jag ska vänta med det eller om jag envist ska sätta upp nya direkt
      Kram

      Radera
  2. Kanske prata med henne när det är lugnt, när hon inte är arg...? Berätta att sjukdomen tar plats, kraft och energi, för alla.
    Att du gör så gott du kan, men att du också måste ha utrymme.

    Kanske låta henne bli arg/ledsen/förtvivlad Men ändå få berätta hur det är för dig? Bara tankar... vad vet jag.
    Det är svårt.

    Jag skulle iallafall ta ner de gamla bilderna. Och ta ett snack kring detta också. Tala om att på det egna rummet kan det se ut som en soptipp men FAN inte i resten av huset.
    Vill man bo hemma sabbar man INTE huset.
    Kanske tillsammans hitta en strategi hur man kan hjälpas åt när ångesten river i en och hon behöver ha sönder?

    Också bara tankar... Jag tänker att du vet bäst, du känner T bäst...
    Massa kramar och tankar
    AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt, jag ska verkligen göra det. Ibland känns det bara som jag väntar på rätt tillfälle att prata på riktigt med henne. När hon sen är i relativt bra form vill jag inte förstöra det. Jag vet att den taktiken inte håller, måste våga prata bättre med henne när hon är i form. Tack för råden! Ha en bra dag!
      Kram

      Radera